Raketbaser i Baltikum: en ovanlig roadtrip

6 Jan

Idag kompletterade jag min artikel till Backpacking.se med ett gäng, om jag får säga det själv, riktigt tjusiga bilder. Förhoppningsvis publiceras den snart. Nu har jag skrivit för Backpacking.se sedan 2008. Tiden går men allt tycks ju bara bli bättre så vad gör det?

Här kommer ett smakprov från artikeln till er som tycker sovjetisk raketbas safari kryddat med öl, en bil och trevligt sällskap verkar som den ultimata semestern. Vilket det faktiskt var!

En tryckt stämning vilar i luften på raketbasen utanför Nursi i Estland. I skymningen sträcker betongvägar ut sig genom skogen. Likt enorma jordkällare står raketförråden väntandes med avslitna dörrar. Min ficklampa förmår inte riktigt att penetrera det kompakta mörkret och jag trevar mig försiktigt in. Rå, nästan rutten luft slår emot mig och det är onekligen obehagligt att vandra genom rum där så mycket potentiell död en gång vilat.


Kommentera

