Bomullens baksida: därför är billiga kläder just billiga

12 Jan

Det går inte att tillverka billiga kläder av dyrt material. Den ekvationen tycks ju förklara sig själv tydligt nog. Eller?

Textilarbetare i länder som Kambodja, Bangladesh, Uzbekistan och Kina tjänar väldigt lite. Barns deltagande i bomullsplockningen i diktaturen Uzbekistan hindrar dem från att gå i skolan under skördetid. Naturen är också en av dem som betalar priset som gör att Sveriges så kallade modebloggare kan hylla HM till skyarna. Aralsjön är både förgiftad och så gott som uttorkad.

För ett par veckor sedan köpte jag boken “Bomull” som berättar den solkiga historien bakom den vita bomullen. Därför blev jag glad när jag såg att författaren och journalisten bakom boken, Gunilla Ander, bjudits in för ett samtal om bomullsindustrins baksida av Marie Ende och LO-TCO Biståndsnämnd.

Läs mer om hur du anmäler dig här! Och du, det är gratis. Ibland kostar bra saker inte något…

Nu frågar nu i er säkert om jag verkligen aldrig handlar på HM och liknande butiker. Sorgligt nog gör jag det, eller inte nu mera kanske, men förut. Det är så lätt att halka in när man är på stan. Butikerna finns överallt och för en student är det svårt att motstå just de låga priserna. Men, det är fanimej slut på det nu. HM:s ägare tjänar miljoner men resulterar vinsterna i en utjämning gällande fördelningen längs produktionskedjan? Inte då. Lite hederligt konsumentansvar känns på sin plats.

Ett svar to “Bomullens baksida: därför är billiga kläder just billiga”

  1. Nathalie januari 12, 2011 den 20:00 #

    Åh låter intressant – ska se hur jag eventuellt jobbar next week annars hänkar jag på!

Kommentera

