Stockholms Universitet är en administrativ lekstuga

17 Jan

På Stockholms Universitets Ekonomisk- historiska institution fungerar administrationen uruselt så här i början på terminen. Det är pinsamt att en av mina närmsta vänner som tillika är extremt en begåvad och motiverad student på grund av universitetets slarv i administrationen riskerar att inte få läsa sin C- kurs.Andra studenter antogs och registrerades men fick sedan ett mejl med ”tack, men nej tack”. För många blev antagna och pengarna räcker inte. Någonstans i administrationskedjan blev det fel vilket resulterar i effekter som i sin tur givetvis landar i ansiktet på peppade studenter. Visst, denna incident kan tyckas liten mer för mig var det droppen som fick den omtalade bägaren att välta helt och hållet.

Update: Juristerna har nu gett studenterna rätt och samtliga berörda registreras på kursen.

Jag tycker det är rent ut för jävligt när stora erkända universitet på något sätt tycks luta sig tillbaka på tidigare meriter. Och sedan komma undan med det.

Från Kulturgeografiska institutionen på Stockholms Universitet fick jag under hösten höra från en studievägledare (som inte tycks arbeta kvar) att det ju ”klingar finare med en examen från oss jämfört med Högskolan på Gotland”.Många studenter väljer alltså att ta C- kursen i sitt ämne på SU.

Orientaliska institutionen bjuder även dem på obehagliga överraskningar. Uttrycket ”administrativ lekstuga” i rubriken är ett direkt citat från en av timlärarna. Studenter ska inte behöva vänta i mer än 3 veckor (15 arbetsdagar) på att få tillbaka tentor. Inför uppsatsen fick vi ingen form-mall utdelad trots att det var en A- kurs och studenterna inte nödvändigtvis läst på universitet innan och då vet hur man skriver uppsats. Att lärarna (särskilt Mats Lindberg som är fantastiskt duktig) brinner för sitt ämne kommer i skugga av alla administrativa problem.

Högskolan på Gotland däremot har hjälp mig med allt. Jag har läst två mycket bra kurser (samhällsgeografi A och B) där läsanvisningar, instruktioner och annat alltid fanns tillgängligt online och i tid med endast ett par undantag. Om något strulade kompenserades vi studenter med extra tid, hjälp eller annat.

Via Högskolan på Gotland kunde jag söka, och fick, ett stipendium på 30 000 kr. På Stockholms Universitet känns samhällsvetenskapliga studier (särskilt Centralasienkunskap) extremt underprioriterat och få eller inga möjligheter finns för stipendier på grundnivå.

För min C- uppsats som jag nu ska göra fältarbete inför i Indien har jag fått feedback på mitt ämne från framtida handledare mer än ett halvår innan jag ens börjat på kursen (samhällsgeografi C). Professorer och andra lärare har varit extremt flexibla och låtit mig göra det mesta och få ut det mesta av min utbildning. Och självklart har det varit hårt plugg, distansstudier är i min mening mer betungande än campus- studier men också desto roligare och flexiblare. Det tycks finnas en större vilja hos HGO att göra bra ifrån sig mot studenterna än vad det finns hos SU.

Det är dags att inse att namnet Stockholms Universitet inte längre innebär den kvalitetsmärkning det en gång gjorde. Framförallt tycker jag det är dags för arbetsmarknaden att inse detta och ta reda på mer noga vad utbildningar från mindre universitet ger studenterna för kompetens. För en sak är säker: på grundnivå har Högskolan på Gotland hittills utklassat Stockholms Universitet . Jag kan inte annat än hoppas på att master-utbildningarna på SU sköts på ett bättre sätt eftersom det tyvärr inte finns någon lämplig för mig att läsa på distans från HGO.

(När jag läste samhällsgeografi var detta min vanliga skollunch. Distansstudier innebar för mig ett extremt värdefullt kulturutbyte och dessutom utvecklades jag genom att ta del av en ny kultur och andra tankesätt.)

6 svar to “Stockholms Universitet är en administrativ lekstuga”

  1. Nathalie januari 17, 2011 den 19:05 #

    Tack för stödet vännen! Med tanke på att jag är ett kontrollfreak så är det galet att det här hände! Tack tack tack! Ses imorgon för som kick ass möte med grymma fröken Fokus Asien!

  2. Nathalie januari 17, 2011 den 19:08 #

    + grupprum bokat!

  3. Nathalie januari 17, 2011 den 19:10 #

    Å jag håller med, en utbildning är viktig och stimulerande men om miljön inte lyckats motivera fram en praktisk tillämpning så blir det teoretiska ramverket endast tomma ord – oavsett om man är hemma eller utomlands är det viktigt att man inte hamnar i kläm, särskilt under en viktig period av livet där en grund byggs!

  4. Daniel januari 19, 2011 den 16:56 #

    Ja, för egen del slutade mina studier på HGO i ekonomisk ruin. Så det beror väl på vad och hur man jämför kanske. Läste då program på capus iofs men som jag förstår så har inte distansen funkat så där överdrivet oproblematiskt heller. I dag presenterade Riksrevisionen sin lista och där blev det i alla fall bottennapp – igen.

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4301006

    Du har vad jag förstår bloggat tidigare om Hgo. Men om det är som du skriver att HGO utklassar SU på grundnivå blir jag närmast mörkrädd! Visst det är klart, jag har väl aldrig gjort mig några falska illusioner om SU beträffande ”kavlitetsmärkning” men så har de sällan på senare i år hamnat särskilt högt på listorna de heller. Det är väl Handels, Karolinska eller Uppsala som gäller i så fall.

    Sen är väl ett utbildning mer än en bokstav på ett papper från ett visst lärosäte. Det är lite ”vad man gör det till” som du själv skrivit tidigare. Fast det finns väl rimliga gänser för det vill jag då gärna tillägga. ”Frihet under ansvar” är nämligen en populär devis från gotland som inte allt för sällan blir en förevändning för allehanda underlåtenhet. En lite olyclig konsekvens är bara att jag blivit lite överdrivet allergisk mot lärare som brinner lite för mycket för sitt ämne – tentaklerna går igång för att hitta den dolda agendan, typ…

    Nåväl, heja Wilda!
    – och gratulerar till stipendiet!

    • Wilda Nilsson januari 20, 2011 den 08:10 #

      Daniel, svarar dig här med: Håller med dig, självfallet har HGO massor att bättra sig på. De är också sega med feedback och deras tekniska plattformar långt ifrån felfria. Campusstudier vet jag inget om förutom att studiemiljön är bra mycket mer inspirerande än SU…

      Helt klart ett par bokstäver på pappret, utbildningen blir vad man gör det till. Nu ska vi bara försöka få arbetsgivare att också förstå det!

      Har inte läst på Handels, Uppsala eller Karolinska dock men frågan är om inte ”kvalitetsmärkningseran” är på väg förbi? Kanske tar sig snart arbetsgivare en titt på ens skrivna uppsatser osv istället?

      Tack så mycket =)

Kommentera

