Sannolikt att Södra Sudan blir självständigt

24 Jan

Trots att det slutgiltiga resultatet inte kommer förrän 24 februari tror jag personligen att en delning av Sudan kommer att ske. De röster som räknats från sudaneser som lever i andra afrikanska länder (bla Kenya) visar att en övertydlig majoritet röstat för ett självständigt Södra Sudan.

Jag funderar dock på hur den nya regeringen då kommer agera gällande resursfördelning. Och, kommer man satsa på ett hållbart jordbruk istället för en kapplöpning om oljan som kanske finns där under?

Nilvattenavtalet som Sudan har med Egypten (genom britterna) kan onekligen komma att ifrågasättas. Och det bör göras. Jag tror att en stark, men givetvis demokratisk, ledning av det kommande landet är av stor vikt för att förhindra fortsatt våld. Sedan ser jag helt klart potentialen i att kunna bygga nya strukturer i princip från grunden. Jag hoppas man tar jämställdhetsfrågor på allvar från början!

Kommentera

