SVEA Vaccin är inkompetenta, bojkotta dem!

28 Jan

Att SVEA Vaccin är inkompetenta visste jag redan. Jag har fått ta extra många Hepatit B sprutor eftersom de räknat fel på hur många veckor det måste vara mellan sprutorna. Hur oprofessionellt är inte det av ett företag med enda syfte att ge folk resevaccin? Detta skedde på SVEA Vaccin nära Sergelstorg. Igår gick jag istället till Vällingby med hopp om att det skulle vara bättre där. Det var det inte.

För det första, jag hade ringt och pratat med SVEA Vaccin Liljeholmen om vilka sprutor jag behöver. Hon jag talade med där verkade åtminstånde veta vad hon gjorde. Jag behövde fylla på med Tyfoid.

Vad händer? Jag går till SVEA Vaccin i Vällingby och visar mitt vaccinationskort samt meddelar att jag ska till Indien. Jag får svaret att jag inte behöver ta något vaccin. Nu kunde jag gått hem och trott att jag var skyddad om jag inte själv hade tagit reda på innan vad jag behöver. Så ska det inte vara! Jag meddelar damen i kassan om detta och hon harklar sig och säger: men, jaha, hur länge ska du vara borta då? Jag svara 4 månader och undrar förbryllat varför i helvete hon inte frågat det själv som det första hon gjorde? Är inte det hennes jobb?

Strulet fortsätter angående Japansk Encefalit. Hon påstår att jag inte behöver den (alltså att vaccinationen sen förut håller i sig). Min tidigare dos ”tar slut” i slutet av januari eftersom den räcker i 3 år. Jag får själv påpeka detta då hon är oförmögen att räkna år. Den sprutan kostar 1080 kr. Jag frågar om jag verkligen behöver den. Ja, säger hon utan att fråga vart i Indien jag ska resa. Landet är en sub- kontinent med stora variationer mellan såväl delar av landet som klimat och riskzoner för sjukdomar. Jag får be henne skriva ut informationen hon har och läser den själv.

Nej, i norra Indiens Himalayaområde finns inte någon risk. Och dessutom är riskperioden för Indien i slutet av sommaren och sedan hösten. Dvs inte alls när jag ska åka. Däremot pressar hon på om jag jag ska köpa Dukoral vaccinet mot kolera trots att jag upprepade gånger säger nej tack. Jag har personligen aldrig varit så sjuk i Indien som jag var efter att ha tagit det vaccinet.

Är det acceptabelt att missköta sitt arbete på detta sätt? Jag kunde rest ut utan skydd på grund av hennes/ SVEA Vaccins inkompetens. Varför ska jag behöva ta reda på allt själv innan när jag betalar för en service? Inte lagar jag min egen mat på restaurang… Det här var sista gången jag gav det företaget en chans!

Jag kommenterar debatten om Ban Ki- Moon i korthet här förresten.

3 svar to “SVEA Vaccin är inkompetenta, bojkotta dem!”

  1. Mayah februari 8, 2013 den 16:56 #

    Vi människor är så bra på att ständigt klaga. Enligt min åsikt är det självklart med att människor begår misstag. Ta inte illa upp men titta tillbaka på ditt liv och dina fel och misstag som du har gjort, de kan inte vara så att du har varit 100 % korrekt med dina råd och beslut. Det finns säkert lika många människor som tycker att personalen på sveavaccin är kompetenta och de har fått en bra information. Jag är ledsen för att du råkade ut för fel information den dagen med dessa personer. De kan ha sina anledningar men du kan inte bojkotta hela företaget sveavaccin för din personliga erfarenheter och upplevelser. Jag anser det är okunskap som lyfter fram sådana hämningar hos människan. Vi får inte glömma att sjuksköterskor sysslar med att hjälpa oss med ett oerhört mänskligt arbete som kräver psykiskt och fysiskt stress som oftast inte blir erkänd. Lönen som de får motsvarar inte för de arbete de utför. Vi måste lyfta upp de yrket som berör mänskligheten. Va positivt 😉

  2. Andrea Karlsson februari 9, 2013 den 11:41 #

    http://www.reseradet.se/documents/2-14-Indien.pdf

    Hej Wilda! Det stämmer faktiskt att du skulle ha en Japansk Encefalit sputa. Om du kollar på länken här ovanför kan du se att för 4 månader i Indien bör man ha Japansk Encefalit. Det är fel att dömma snabbt när du själv inte har så stor kunskap om det området.

    Jag var själv på Svea Vaccin för lite mindre än ett halvår sedan med min dotter och är väldigt nöjd med den service och information jag fick från Svea Vaccin.

  3. Ella augusti 30, 2014 den 18:03 #

    Hej! Min erfarenhet sv. Svea vaccin är bra . Jag löste din o jag undrar att i Indien det beror på var ska du bosatta dig o hur länge o under vilka årstider som myggor är aktiva , foressten du själv har skrivit att sköterskan har skrivit ut den information för att läsa själv också . Jag tycker att hon har rekommenderat bra till dig speciellt angående dukoral . Det var ingen konstigt . Angående japanskencefalit för att det ser dyrt ut på Svea vaccin de mest rekommenderat eller lämna information för att du själv bestämma o ta vaccin . Jag tycker att det är inte konstig , de har rekommenderat på bra satt . Jag tycker att du själv ville bara visa den så stor problem men det ser inte så.
    Mvh /

Kommentera

