Kashmir Shaivism och föreläsning av Mark Dyczkowski

4 Mar

En mycket framstående forskare och författare/ översättare inom Kashmiri Shaivism, Mark Dyczkowski, lever och verkar här i Varanasi. Han är tillika författare till The Doctrine of Vibration: An Analysis of the Doctrines and Practises of Kashmir Shaivism.

Hinduism är till skillnad från vad din religionslärare förmodligen berättat för dig inte en religion. Det är snarare ett samlingsnamn för ett antal olika trosinriktningar, uppfattningar och filosofiska diskurser. Vissa av dem tar till och med avstånd från att någon gud över huvudtaget finns.

Det dagliga livet som troende med pujas (böner etc) är bara den ytliga delen av ”hinduism” och en del som den stora massan kan förstå. För många är exempelvis Sri Ganesh fullkomligt verklig. Andra däremot studerar och konstruerar filosofiska diskurser som utgör grunden för de många trosuppfattningarna men som bara de läskunniga och utbildade kommer åt. I dessa filosofier tror jag personligen att mycket visdom/kunskap finns att hämta, exempelvis grunden till icke- våldsläran.

Mark Dyczkowski föreläser alltså här och spelar även sitar. Förhoppningsvis hittar jag vägen till Narad Ghat imoron för att lyssna på sitar och tabla (indisk trumma) medan söndag kväll vigs åt Shiva Suutras, en mycket viktig skrift inom Kashmir Shaivism som Mark berättar om.

Hur ser din helg ut?

”Kashmir Shaivism has penetrated to that depth of living thought where diverse currents of human wisdom unite in a luminous synthesis.” – Rabindranath Tagore (Mottagare av Nobels Litteraturpris 1913 som första icke- europe och jämte Mohandas Gandhi, som Tagore gav hedersnamnet Mahatma ”Great Soul”, en av indiens viktigaste förespråkare av icke- våld).

4 svar to “Kashmir Shaivism och föreläsning av Mark Dyczkowski”

  1. Nathalie mars 4, 2011 den 09:32 #

    Åh – jag har hittat ett tredje favoritord av Wilda = TILLIKA! Me like!

    Din helg låter spännande! Är han möjligtvis polack? ^^

    Jag spenderar min helg med näsan i böckerna! Å inväntar dig på Skype!

    • Wilda Nilsson mars 4, 2011 den 09:40 #

      haha! jag kommer inte kunna bli författare uppenbarligen! haha

      Jag tror det! och det går en polack i min grupp (har såklart sagt solidarnoch till henne men hon såg inte det roliga)!

      Ska se om jag kan komma in sen, ska på läxförhör nu, haha!

      • Nathalie Sajda mars 4, 2011 den 19:15 #

        Not the real deal – like me! 555+ Phuu

  2. Tove mars 4, 2011 den 15:25 #

    SV: Om jag kommer in på det programmet jag vill så ska jag läsa några månader i Mumbai, men det är ett tag kvar men det är därför så kul och läsa vad du gör!

Kommentera

