Darjeeling, Gorkhas och tibetaner

3 Apr

Nu har jag anlant till Darjeeling som ar fantastiskt vackert belaget i norra delen av Vastbengalen, nara gransen till bade Nepal, Bhutan och Bangladesh. Utover sedvanliga tagforseningar, galna jeepchaufforer och for mycket baggage (eftersom jag inte kunde skicka mina bocker fran Varanasi) gick resan kalasbra. Onekligen en stor fordel att prata lite hindi nar man reser runt har, spreciellt som ensam tjej kanner jag. Trots att hindi inte ar majoritetssprak har, uppenbarligen ar det saklart Bengali, sa hjalpte mina begransade kunskaper rejalt pa vagen hit.

Jag fick en kommentar om oroligheterna i Darjeeling och har samt har kan ni lasa mer om dem. Det galler alltsa att nepalesiska gorkhas vill ha en sjalvstandig stat, paminner om situationen i Katalonien (Spanien). Manga restauranger har malat till ”Gorkhaland” pa sina skyltar istallet for tex Darjeeling. Men, detta ar alltsa inte anledningen till att jag ar har utan nu kommer mitt faltarbete infor min C- uppsats borja och den fokuserar pa det tibetanska exilsamhallet.

Bilden ar lanad harifran.

Eftersom jag sitter pa internetcafe har jag inga egna bilder att bjuda pa nu men det torde ha lost sig tills imorn!

Och grattis Indien for vinsten i cricket- finalen! Hela tagvagnen jublade nar beskedet kom igar!

Ett svar to “Darjeeling, Gorkhas och tibetaner”

  1. kristina nilsson april 4, 2011 den 10:31 #

    Härligt att du använt dina nya språkkunskaper praktiskt
    Kram

Kommentera

