Tibet, buddhism och Darjeeling

17 Apr

I Darjeeling blev jag inbjuden till att träffa Tibetan Women Association och Tibetan Welfare Office som anordnade en veckolång tibetansk puja. Jag imponeras över styrkan som finns inom tibetanska organisationer, deras vilja och hårda arbete men också den oerhörda vänlighet och omvårdnad som genomsyrar deras arbete.

Under mitt besök hade uppdaterade nyheter om läget i Tibet kommit från TWA i Dharamsala. Munken Phuntsog som i desperation och protest mot det kinesiska förtryket tog livet av sig genom att tända eld på sig själv den 16 mars 2011 hyllas i Tibet men kinesiska myndigheter svarade med att sätta 2 500 munkar i arrest i deras kloster. Tibetanernas kamp tar alltmer desperata uttryck och händelsen som denna visar allt tydligare att det internationella samhället måste ta större ansvar för situationen i Tibet. Det som händer idag, just nu, i Tibet angår mig också. Och dig.

Det är inte alla som förstår varför jag bryr mig och lägger så mycket tid på att försöka utbilda mig, förstå och förhoppningsvis hjälpa till i åtminstånde någon utsträckning i exempelvis Tibet och Burma frågan. Dalai lama uttrycker anledningen mer vackert och koncist än mig:

“In today’s highly interdependent world, individuals and nations can no longer resolve many of their problems by themselves. We need one another. We must therefore develop a sense of universal responsibility… It is our collective and individual responsibility to protect and nurture the global family, to support its weaker members, and to preserve and tend to the environment in which we all live.” (Soygal Rinpoche, The Tibetan Book of Living and Dying: Revised and updated 2008:39)

Samtliga foton copyright: Wilda Nilsson 2011

Kommentera

