Sjukhus i Darjeeling

18 Apr

Oturligt nog var jag tvungen att besöka ett sjukhus i Darjeeling för att sy ihop min armbåge men det hela kanske kan komma till nytta för andra resenärer om jag berättar om det? Here goes:

Planter’s Hospital är det bästa privata sjukhuset i Darjeeling men det är varken särskilt bra eller privat. Standarden jämfört med Sverige är inte den bästa och jag blev grundligt utstirrad  av både personal, patienter och besökare när jag blev sydd i korridoren.

På indiska sjukhus fungerar det så här (i många fall): Du går till doktorn för en undersökning, denne skickar iväg dig till apoteket för att köpa allt som behövs (tex handskar, nålar, sprutor osv) och sedan sker behandlingen utan svenska hygienföreskrifter. Det är med andra ord inte jätteroligt att vara ensam och gå med blödande sår i luften ned till apoteket. En fördel är att resa två… Efter behandlingen får man någon ”förebyggande” spruta som jag tror var mot hepatit (jag är redan vaccinerad) och jag fått åtminstånde välja om jag ville ha den i rumpan eller nån annanstans. Jag sa att armen är väl bra?

Hur som: spara alla kvitton till försäkringen och gå och gör blodprov när du kommer hem!

Två bilder från sjukan (observera min sinnesnärvaro nog att dokumentera det hela):

Inte världens finaste trappa inomhus i sjukhuset. Och skylten med ”we pray for your good health” gjorde ju inte saken bättre. Jag ber snarare att doktorerna faktiskt har utbildning.. Jag tänker ta bort stygnen på ett av Bangkoks grymma sjukhus och dessutom göra blodprov där.

Större (och potentiellt bättre) sjukhus finns i Siliguri exempelvis, bara så ni som befinner er i Darjeeling eller Sikkim vet!

2 svar to “Sjukhus i Darjeeling”

  1. ROHIT KUMAR SINGH april 18, 2011 den 08:42 #

    very sorry for the inconvenience,i praise your blood report will be alright in BKK,I am very sad to know it and the worst is that someone else is still facing it.i wish i could do something.PLEASE PARDON US!

  2. niklas april 18, 2011 den 20:51 #

    Vad hände med din stackars arm då?

Kommentera

