Snapshots from Samyeling

31 Maj

Att finna personer att intervjua har varit knepigare i Delhi, betydligt fler här har sagt nej än i Darjeeling. Det verkar som om många tycker att deras engelska är för dålig och särskilt kvinnorna är blyga vilket är synd. Tack vare en ur personalen på Wongdhen House (som förövrigt rekommenderas, jag bor där) fick jag ett par intervjuer inkluderat en med Tibetan Youth Congress generalsekreterare. Han hade mycket intressant att berätta!

Mitt i Samyeling finns ett tibetanskt tempel, mycket annorlunda mot de hinduiska templen i övriga Delhi. Templet ligger vid ett torg där människor samlas för att umgås, kolla på folk och det är även här som Tibetan Women Association brukar träffas berättar ”Eshi”.

Många här sysslar med hantverk och det finns flera metallverkstäder. Dessvärre har jag sett flera barn som jobbar där, när de egentligen borde vara i skolan.

Samyeling/ Majnu Ka Tilla/ Aruna Nagar/Tibetan Colony- kärt barn har många namn men området är trångbott, husen slitna och renhållningen fungerar dåligt. Om än ändå bättre än tex Old Delhi. Trångboddheten är ett av de värsta problemen säger flera av mina informanter.

Kommentera

