Jampa Tenzin och Tibetan Refugee Self Help Center

2 Jun

I Darjeeling besökte jag Tibetan Refugee Self Help Center där ett par hundra tibetanska flyktingar bor och försörjer sig genom försäljning av traditionellt hantverk. Där träffade jag, och intervjuade, Jampa Tenzin som bott där i många många år. Igår när jag satt och läste rapporter och artiklar om det tibetanska exilsamhället kom jag över en artikel där han är med. Riktigt bra artikel för övrigt, läs den här!

(Bilden tog jag i Tibetan Refugee Self- Help Center tidigare i våras. Väldigt fint organiserat och rent var det!)

I min uppsats kommer jag visserligen fokusera på exilsamhället som inte lever i en organiserad bosättning men Jampa var till stor hjälp och berättade mycket om hur tibetaner lever i Darjeeling.

En intervju jag gjort här i Delhi var med en ung kvinnlig student. Det är fascinerande att höra om framtidsplaner och drömmar som minst sagt skiljer sig från en vardag fylld av traditionellt hantverk! Imorn reser jag till Amritsar och sedan vidare till Dharamsala, det ska bli fascinerande att intervjua unga tibetaner där och se om deras planer skiljer sig åt från storstadsborna!

Kommentera

