Intervjuarbetet forsätter…

17 Jun

Hos Learning and Ideas for Tibet fick jag idag ännu en möjlighet att ställa frågor under lektionen i engelsk konversation. Jag frågade bland annat om de värsta problemen i Dharamsala och många påpekade mängden bilar på de smala vägarna, nedskräpningen av miljön och vattenbristen. Jag fråga också vad Dalai Lama betyder för dem personligen och varför tibetanerna behöver honom.

Ett väldigt poetiskt och målande svar på frågan om vad Dalai Lama betyder för dem personligen var:

”To me His Holiness the Dalai Lama is like a parent because his compassion is deep like the ocean. His speech and teachings advise me in my life like the moon shines in darkness.”

Jag kan inte annat än önska att vi i Sverige också hade en sådan förebild och jag måste säga att jag verkligen respekterar Dalai Lamas arbete. Särskilt sådant många inte känner till, som den gradvisa uppbyggnaden av ett demokratiskt system i exil.

Nu på kvällen har molnen hunnit skingras och jag har precis genomfört en gruppintervju med 5 tibetaner födda i Tibet. ”Tenzin” berättade om sin vandring från Kham, östra Tibet, genom Nepal och till Indien. Hon var 10 år och lämnade hela sin familj bakom sig i sökandet efter utbildning i Indien. Hon har nu fått ett stipendium för att studera handel på ett universitet i södra Indien.

Kanske ett passande tillfälle att säga att även jag precis erhållit ett stipendium, denna gång från Helge Ax:son Johnsons Stiftelse för att fortsätta insamlingen av empiri. Denna gång i Nepal. Jag vill passa på att tack så hemskt mycket för denna möjlighet jag nu får till att dyka djupare in i det tibetanska exilsamhället.

Kommentera

