Dhaka diary

25 Jun

Ägnade dagen åt att åka auto-rickshaw/baby taxi med så mycket galler runt att jag trodde mig vara i en bur. Mest för att långa sträckor inte är något för rickshaws (de med cyklar) och auto- rickshaw är billigare än en riktig taxi. Sedan är det ju något av min hobby att testa lokala versioner av rickshaws och auto-rickshaws. Fast kortare sträckor är det såklart cykelversionen som gäller. Klart bästa sättet att se stan, man kommer fram utan att röra sig och får dessutom överblick över det mesta. Fascinerande också att hamna i trafikkaos enbart bestående av rickshaws…

Besökte bland annat New Market i utkanten av Old Town och sedan Lalbagh, ett arv från mogulernas tid som dock inte riktigt matchar indiska Taj Mahal.

Det övergripande intrycket är att Dhaka är renare och mer välordnat än många indiska städer jag besökt. Ta Indore till exempel som är etter värre och som jag ärligt talat avskyr. Även de äldre delarna av Dhaka är i min mening finare och trevligare än motsvarande i Old Delhi och Varanaso. Jag är positivt överraskad helt enkelt och trivs som fisken i vattnet. Svett-vattnet that is för helvete vad fuktigt det blir på dagarna.

Stirras gör det, och det i mängder men det är en vänlig nyfikenhet. I Contonment sprang en tjej fram och sa ”Hello, can I talk with you?”. Hon ville bara veta var jag kom ifrån och sen skaka hand. Kul att man kunde lyfta någons dag lite, hehe.

Tänkte promenera ut igen nu, bor i Gulshan vilket är rikemansområdet här i stan men för en eftermiddagsrunda och middag ensam känner jag inte direkt för att dra iväg alltför långt.

Kommentera

