Dykning i Husbygropen och längtan till ett multikulti- samhälle

24 Jul

Vi körde förbi Ekerö Centrum och ut på landet. Är fascinerad över hur mycket ”landet” det finns i Sverige. Kulturchock fast omvänt liksom efter tiden borta. Å andra sidan har verkligheten och vardagen från Indien/Pakistan hunnit hit den med. Med hat- attacker, massmord och våld. Fruktansvärt det som hände i Norge, jag känner enormt medlidande med de drabbade och deras anhöriga. Inte otänkbart att Sverige står näst på tur dock. Det finns många som tycker att den, i mina ögon, begränsade mängd ”multikulti”- kultur som nått hit redan är för mycket.Tror dock många drog en förhastad första slutsats om vem gärningsmannen var, eller rättare sagt, vilken religion han tillhörde…

Sådant oroar mig så mycket. Och vi i Sverige kanske ska ta och erkänna att vi kan lära av andra länder där fler etniciteter kan få lov att vara medborgare. Ta Nepal och Indien till exempel (dit jag förövrigt sticker iväg en sväng i vår!) där man varje dag försöker kombinera ihop många olika grupper. Och man lyckas förvånansvärt bra faktiskt. Oroväckande att ”mönster-länderna” för jämställdhet och respekt för de mänskliga rättigheterna inte kan bättre.

Jag vägrar att leva i ett land med en sorts kultur och en sorts människor.

Men, idag passade jag som sagt på att njuta av den svenska naturen som jag verkligen saknat. Husbygropens kräftor, abborrar och gäddor tycktes trivas och frodas när jag och pappa simmade förbi dem på sisådär 6- 10 meters djup. Härligt att dyka i svenska vatten igen!

Kommentera

