2011: Indien, Thailand, Bangladesh, Estland och Burma

30 Dec

Året 2011 började hyfsat tråkigt med massor av grammatik-plugg i hindi. Inte värt en bild ens. Fast vi hann vara ute på torpet i snön och dessutom åka en sväng till Estland. Fast jag hittar inte de bilderna nu. Så vi hoppar till februari:

Februari

Det sorgligaste på hela året var att åka från Fredrik vilket jag gjorde i februari. New Delhi stod på schemat och snart irrade jag runt bland kossor, auto-rickshaws och folkmassor. Jag intervjuade tibetaner i Majnu Ka Tilla vilket jag sedan fortsatte med i maj. Stannade sista delen av månaden i Delhi innan jag tog nattåget österut mot Varanasi.

Mars

Hela mars tillbringade jag i Varanasi med att plugga hindi. Varanasi är en fantastisk stad som alla borde besöka. Jenny kom och hälsade på mig och jag lärde känna Nera och Malin. Riktigt bra månad som ni kan läsa mer om i min artikel på Sydasien.se. Fina morgnar spenderades på Ganges i en träbåt och hindin gick betydligt lättare än i Stockholm.

April

I april åkte jag upp till Darjeeling för att fortsätta intervjua tibetaner till min kandidatuppsats. Darjeeling är ett av mina favoritställen i Indien och jag vill absolut resa tillbaka. Gillar mixen av olika folk nepaleser, tibetaner, sikkimeser, gorkhas och många fler. Fanns grymma momos att få tag i från ett gatukök och det enda som sög var när jag fick sy ihop min armbåge på ett megaäckligt sjukhus.

Maj

I maj var det fruktansvärt varmt i Delhi men jag fortsatte intervjua och observera i Majnu Ka Tilla. Jag träffade bland andra en representant för Tibetan Youth Congress.

Juni

I Dharamsala (McLeod Ganj) var det betydligt svalare och skönare. Jag fick många nya vänner, fortsatte datainsamlingen och besökte Dalai Lamas tempel. I Gangshen Kyishong intervjuade jag representanter för Central Tibetan Administration och analyserade sedan deras statistik sittandes på Lhamo’s Croissant uppe i byn.

Juni/juli

I slutet av juni åkte jag till Bangladesh på uppdrag som fotograf. Jag jobbade med David Hulth Wallgren för Sida och hann även med ett reportage till RES.

Augusti

I augusti var vi i Sverige och jobbade massor. Fast vi hann i alla fall ut i skärgården för segling och mysiga promenader på släta klippor. Sommar-Sverige är aldrig fullkomligt utan ett tripp ut till havs!

September

Hösten spårade ur med hur mycket jobb som helst då jag fick uppdrag att vara projektledare för Halloween på Skrattkammaren. Jag styrde upp både försäljning, personal och marknadsföring liksom samarbeten med bland annat Stureplansgruppen. Jag plåtade bilder på våra nya dräkter och köpte in min personliga favorit ”Hästen”. Bästa var nog min idé att sälja färgade linser på både vår nya webshop och i butiken.

Oktober

Arbetsbördan i oktober var enorm men jag hann med en paus på Millesgården med pappa. Fantastisk mat och alltid roligt med konst.

November

Och så länge lyckades jag stanna i Sverige (utan att ens ha räknat med Estlandsturen i september…). Åkte i november på reportageresa till Burma där jag träffade mycket intressanta människor och såg affischer på både Bogyoke Aung San och Daw Aung San Suu Kyi längs gatorna. Så var det inte första gånger jag var där.

December

Första halvan av december blev semester samt plugg i Thailand. Fredrik flög dit och vi hade fantastiskt roligt med ridning, matlagning, bad, moppeåkning och fest med buckets på Ko Lanta och Had Yao (Krabi). Sista delen av det här året gick åt till att få ”studentarmbåge” (=inflammation i armbågen) medan jag svettades över att få klart min kandidatuppsats. Juste. Jag hann fylla 24 också men det blev inte mycket firande eftersom jag satt fastkedjan vid skrivbordet och här lär jag sitta tills 19 imorn då nyårsfesten tar vid!

Ett svar to “2011: Indien, Thailand, Bangladesh, Estland och Burma”

  1. Cornelia {Foto, häst, vardag] december 30, 2011 den 14:16 #

    Halloj! Anmäl dig till DAGENS BLOGG!😀 Vinnaren presenteras kl 20.00!😀

Kommentera

