Via Bangladesh till Moderna Tidskrifter

13 Jan

Hon sitter på huk utanför RedQ:s kontor. I rummet bakom henne tvinnar andra kvinnor jute till trådar som sedan kan flätas till korgar. Korgar som sedan reser över havet till ett Åhléns eller Granit nära dig. Mer om den historien, om inredning som gör skillnad, kunde ni läsa i Sköna Hem under hösten. För kvinnor i Bangladesh kan en egen inkomst inte bara underlätta livet. Det är inkomsten som gör det möjligt för dem att låta döttrarna gå i skolan, som ger kvinnorna själva en röst i hushållet och som tryggar deras egen framtid. Jag tycker bistånd (när det inte rör direkt katastrof-hjälp) ska handla om hållbar affärsverksamhet på lika villkor. Där både företagsägare och arbetare kan tjäna pengar. Sida har också förstått det. Business for development helt enkelt.

Bangladesh var en av mina bästa resor. Och jag tycker om att berätta för andra om resor, upplevelser och människor på andra platser. Hur deras vardag ser ut. Idag ska jag ned till Moderna Tidskrifters kontor och ordna ett arbetsupplägg tillsammans med Moderna Resors chefredaktör Anna Norström. Jag har med andra ord ordnat den perfekta praktikplatsen att kombinera mina studier på journalisthögskolan med! Update: Bytt datum för praktik-start, blir redaktionen på måndag och c-uppsatsplugg idag istället på Kulturhuset.

Tänker mig att ni kanske vill hänga med in på redaktionen via bloggen under våren?

Gita är produktionschef hos RedQ i Bangladesh.

Ett svar to “Via Bangladesh till Moderna Tidskrifter”

  1. Laura januari 13, 2012 den 14:29 #

    Självklart vill jag hänga med in på redaktionen!
    Ja, hållbar utveckling och att människor ska kunna tjäna pengar på det de gör är viktigt. Kvinnor i dessa länder har det verkligen svårt men om de får möjligheten att göra något åt sin situation – gör de det! Ibland känns det jättekonstig när man går in i en affär, kollar på en sak som kostar 100kr och där det står ”Made in Asia” eller nåt och så funderar man: ”om detta kostar 100kr här – vad fick stackars människan i lön för sitt arbete att tillverka saken?” och så blir (iaf jag) illamående för världen är så brutal.

    Ojj vad långt detta blev. Hoppas det går bra med C-uppsatsen! och praktiken på måndag🙂 Ha en underbar helg!

Kommentera

