Pokhara, i Himalayas skugga

18 Mar

Pokhara är en liten stad i Nepal och fungerar mest som startpunkt för diverse äventyrliga utfärder. Rafting, paddling, canyoning, paragliding och tusen andra adrenalinstinna påhitt jag inte kan namnen på. Själva staden bjuder inte på mycket tuggmotstånd direkt. Huvudgatan längs Pewa Lake skulle lika gärna kunna vara hämtad från valfri turistort i valfritt land. Riktigt trist med andra ord. Dessutom har det blivit dyrare här och stora grupper i turistbussar flockas likt flugor kring de stora hotellen som också vuxit upp. Inte någon favoritplats för mig således.

Jag har spenderat helgen med att besöka tibetanska settlements utanför stansamt att ordna tillståndet som behövs för att besöka Annapurna- området. I eftermiddag möter jag upp Sonam och tills dess ska jag förbereda och fixa det sista som behövs.

Jämfört med Kathmandu är Pokhara riktigt tropiskt!

Grinden till vandrarhemmet jag bor på.

Hantverk, särskilt mattvävning, blev en försörjningsmöjlighet för tibetaner i exil i Nepal. Numera är souvenirförsäljning vanligast. 

2 svar to “Pokhara, i Himalayas skugga”

  1. Johan mars 19, 2012 den 04:58 #

    Hur är vädret såhär års? Mycket rolig läsning!

    • Wilda Nilsson mars 23, 2012 den 13:32 #

      Det är ganska bra, kyligt på morgnarna och nätterna uppe bland bergen, varmt i Pokhara och mitt emellan i Kathmandu, haha. Alla klimatzoner finns representerade mer eller mindre^^

Kommentera

