Hippa caféer vs böneflaggor i Kathmandu

26 Mar

Lyckas man kisa genom molnet av smog finns så mycket olika saker att upptäcka i Kathmandu. Alltifrån det allra heligaste av platser som buddhistiska (och hinduiska…) Boudha och hinduiska kremeringsplatsen Pashupatinath till jazzbarer och hippa caféer. Det är nog det jag gillar bäst med Kathmandu, förutom själva intensiteten och folket.

Hehe, kom ihåg en sak som hände på vandringen. Framför många ytterdörrar hänger skynken med heliga symboler på och jag försökte fråga Sonam varför man hänger lakan sådär.

Jag: (pekar på en dörr med ett lakan framför i en by i Himalaya, en ko står precis bredvid den…) Why do they put sheets in front of the door?

Sonam: What? They don’t put shit on the doors!? But many people use shit in the fire when there is a lack of firewood…

… antar jag borde lära mig att artikulera mera?

Ett svar to “Hippa caféer vs böneflaggor i Kathmandu”

  1. kristina mars 26, 2012 den 07:47 #

    Oslagbart.
    Kram

Kommentera

