Instagram och Facebook

10 Apr

E24 skriver att Facebook köper Instagram. Smart drag av Facebook men personligen tycker jag inte det är speciellt roligt om resultatet i slutändan blir en stor ägare till alla sociala media- kanaler. Naturligtvis kommer utformandet av användaravtal spela stor roll. Vilka rättigheter kommer Facebook ta sig gällande användargenererat innehåll? Kommer de fokusera på anpassad reklam nu när de snart vet alt om sina användare eller kommer de till och med kräva total äganderätt av bilder och sälja dem till media? Själv gillar jag att ha kontroll över mitt eget material. Bilder jag kanske vill sälja till tidningar eller använda i olika projekt i framtiden lägger jag aldrig på Facebook men samtidigt vill jag gärna visa material. Jag undrar i vilken grad man kommer integrera Instagram med Facebook? Men eftersom utvecklingen inte går att stoppa är det väl lika bra att hänga med och se vilka vinster man själv kan få ut av det hela.

Således, vill ni hitta mig på Instagram så heter jag wildanilsson

Kommentera

