Sanningen bakom framgång som egen företagare

1 Jan

Clara Lidström är själv en otroligt lyckad entreprenör som ofta skriver positivt om livet som egen företagare. Och med rätta. Hon är galet smart och duktig. I ett nyligen publicerat inlägg reflekterar hon dock över entreprenörshetsen som råder. Där alla ska driva eget och lyckas med det. Driva-eget-längtar är en våg som sveper fram över internetsverige som drar med sig allt och alla i princip. Då kan det vara värt och pausa lite och fundera på om eget företagande verkligen passar alla som arbetsform.

Så här skriver Clara Lidström i ett blogginlägg.

”Jag hör många säga att de vill bli egenföretagare och många verkar tro att det är guld och gröna skogar. Så är det inte. Så är det bara för några få – och problemet är att de flesta kvinnor som startar företa tänker för smått. De tänker inte på att skala upp. På att kunna anställa. Efter tre år (som betraktas som en viktig milstolpe för företagare) är de flesta  fortfarande så små att de mest harvar på själva. Och det är inget fel med det. Men det är varken enkelt eller särskilt avkopplande. Förmodligen jobbar man häcken av sig, för sämre lön än man hade tidigare. Men förhoppningsvis med lite mer flexibilitet och självförverkligande!”

Jag håller med henne. Det är fruktansvärt svårt, läskigt, jobbigt, disciplinkrävande och ångestframkallande att driva eget ibland. Särskilt de första åren tror jag och jag hoppas det kommer lätta lite senare. Därför tänker jag dagligen på möjligheter att skala upp.

Givetvis vill jag uppmuntra alla att våga prova men jag tror många underskattar hur hårt man faktiskt måste jobba för att lyckas som egen företagare. Tvivlar på att de flesta förstår hur tungt lasset faktiskt är att dra när vi på många bloggar bara ser den glossiga sidan av företagandet. Vi ser bilder på inspirerande to-do listor och fint upplagda rätter på affärslunchen men inte hur företagets ägare vrider sig i sängen klockan 3 på morgonen oförmögen att somna eftersom jobbtankarna aldrig lämnar oss ifred. Inte heller förmedlas känslan av hugget i magen när någon ringer upp och säger att det är från Skatteverket. När dem bara ville upplysa om en ny e-tjänst utgår företagaren, även om man är fruktansvärt noggrann med korrekt bokföring, att något blivit fel.

Jag upplever att många i min omedelbara närhet underskattar antalet timmar som måste plöjas ned i bolaget och att jag måste prioritera bort vissa saker. Det är ett problem att ständigt balansera privatliv, jobb och dessutom studier. Nu i januari tar jag i vilket fall examen vilket innebär att jag slipper åtminstone en heltidssyssla.

Inläggets punchline är helt enkelt: Innan du startar eget, försök inse hur överjävligt jobbigt det faktiskt kommer att bli. Om du fortfarande vill. Då är det bara att köra!

Burma4

På bilden, ett av uppslagen i min artikel om Burma som blev coverstory i Moderna Resor i våras.

Kommentera

