En måndag i Vilnius

21 Jul

Intensiva dagar nu. Sista rycket med jobb inför en väldigt välbehövlig semester. Känner mig totalt utpumpad efter ett helt extremt år. Jag tänker att vi tittar tillbaka på måndagen i Vilnius.

Wilda_Vilnius1

Från flygplatsen tog jag bussen till Stotis (järnvägsstationen) för en ynka euro. Jag tänkte ta tjuren vid hornen och ordna ett SIM-kort direkt för att snabbt kunna ringa olika lägenhetsuthyrare.

Wilda_Vilnius2

Efter en del vevande nere på Maxima fick jag tag i ett kort. Köpte min vanliga glass också, Pols. Kortet funkade dock inte i min telefon som jag tagit med och som jag trodde var olåst.

Wilda_Vilnius3Promenerade till centrum av Senamiestes (Gamla stan) efter det och jobbade från Vero Café innan jag begav mig mot Tele2:s butik i Naujamiestis (Nya stan). Även efter ett besök hos rekordotrevliga Tele2 (som telefonen är låst till) gick det inte att lösa. Jag gav upp och köpte ett Omnitel/Telia istället och fick hjälp med allt direkt i butiken. Satte mig för att äta en sen lunch och ringa ett gäng samtal till lägenhetsuthyrare som jag hittat via Aruodas.

Wilda_Vilnius4

Plötsligt nappade det och jag fick cirka 15 minuter på mig att kuta iväg till den här gatan. Den ligger precis mellan den nya och den gamla stadsdelen i centrala Vilnius och på gångavstånd från alla mina favoritställen i princip. Efter att ha kollat ett tag och kört en Hangout med F som fick se lägenheten live genom telefonen var saken klar. En vända till hyresvärdens kontor för att få en kontrakt och sedan kunde stressa tillbaka till jobbet igen.

Wilda_vilnius5

När det blev kväll och jag jobbar klart fick jag hjälp av en litauisk tjej med att gå igenom det massiva kontraktet på litauiska. I dag har jag fått en del ändrat i det plus har skrivit på! På bilden ovan syns i vilket fall promenadvägen längs Neris där jag gick på väg mot en middag med datorn som dejt.

Nu ligger fokus på jobbet och på att försöka få SEB att förstå att det inte är år 1950 längre. Bara för att universitetet sköter antagningar supersmidigt online utan fysiska papper så går inte banken med på det. Jag försöker alltså jaga institutionen mitt i sommaren för att få ett fysiskt brev med underskrift av en professor. SEB säger att detta är obligatoriskt för att få öppna ett bankkonto…

Kommentera

