Plugga på Vilnius Universitet

22 Jul

Inne på biljettkontoret jobbar en äldre dam. Det är hon som tar betalt av turisterna som vill besöka Vilnius Universitet äldsta campus. 1,5 euro kostar det att promenera över innergårdarna, bort till bokhandeln, förbi kyrkan, runt i skuggiga gångar och sedan ut på den livliga gatan Universiteto gatve utanför.

– Jag börjar studera här den första september, ska jag betala, frågade jag.

– Nej då, sa hon och log.

Vilnius-universitet-wilda-nilsson

Den ekonomiska fakulteten ligger däremot inte här utan jag kommer få åka ut till en förort i skogen för att ha mina föreläsningar i lokaler som oroväckande nog liknar Stockholms Universitets blå hus mer än något annat. Här har de dock sovjetisk arkitektur att skylla på. Det har vi inte hemma. Men ekonomiskt rationellt är det dock och det är ju det som räknas även om jag nog kommer strosa runt en del i universitetets finaste delar också och sitta här och plugga i biblioteket.

Kommentera

