Orientation Week på Vilnius Universitet

2 Sep

Den första veckan i Vilnius går snabbt. Vi har bott in oss i min lilla lägenhet, ätit god mat, njutit av medelhavsvärme (som just nu försvann), jobbat en massa och såklart varit på universitetet.

Orientation Week pågår för fullt och förutom administrativa saker som registrering har jag varit med i ett studenttåg genom stan. Ni kan kika på en film ifrån startpunkten nedan, de som syns är bara en fakultet. Addera 10 lika stora och glada grupper minst så får ni en uppfattning om omfattningen. Lite galet. Känns också lite märkligt att vara med på typiska studentaktiviteter, det har inte varit min grej än så länge.

Litauiska-kursen har också kickat igång och det är inte nått lätt språk direkt men åtminstone är alfabetet latin om än med lite specialtecken för alla olika sorters ”che”-ljud. I min grupp går bara masterstudenter och det känns bra eftersom alla dem ska stanna minst 1,5 år i landet. Erasmus-studenterna verkar inte så seriösa och jag har liksom inget gemensamt med dem.

Är i vilket fall himla glad över att vara här! Nu ska jag jobba, sen ut med hunden och sen ska vi käka middag på favorit-tapas restaurangen som ligger på en liten gränd i gamla stan.

Labas vakaras (god kväll) och iki pasimatymo (vi ses)!

Ett svar to “Orientation Week på Vilnius Universitet”

  1. Kristina september 2, 2015 den 14:16 #

    Lycka till. Kram

Kommentera

