Söndag i Vilnius

6 Sep

Igår eftermiddag gick vi till Strangelove för att jobba på vårt gemensamma projekt men det blev inte särskilt effektivt eftersom stället också besöktes av ett stort antal getingar plus att wifi var sjukt segt. Istället åt vi lunch nummer två (ettan var nudlar i lägenheten…) på det lite märkliga stadsfestivalen som pågått sedan i fredags. Grillspett, korv och sauerkraut som var riktigt gott.

Eftersom det var lördag gick vi sedan till gamla stan och ölhaket Bambalyne som är Fredriks favorit. Som vanligt här i stan var även voff välkommen.

Det är självservering så vi valde varsin öl i kylarna och fick dem öppnade vid kassan, betalade plus valde glas. Hela stället är en typisk murad ”gamla stan”-källare. Låter turistigt men icke. Är riktigt mysigt. Jag passade på att imponera med min mest använda fras på litauiska:

As nesupranto lietuvskai – jag förstår inte litauiska…

La senare till ett: koks jusu vardas? – vad heter du?

Väldigt nära ligger även vår favoritvinbar så vi hann med ett glas där också innan vi åt en sen middag på Rene. Blev moule congo som vanligt. Och eftersom jag sa till managern att deras ställe i Klaipeda är grymt liksom det i Vilnius frågade hon om jag ville skriva i deras gästbok. Det ville jag. Efter typ 20 besök kan jag rekommendera Rene med gott samvete.

Idag har vi inte gjort så mycket vettigt förutom att städa och gå med hunden men nu blir det middag!

Viso geros!

Kommentera

