Utflykt till skogen med hunden

12 Sep

Imorse vaknade jag till fint väder och bestämde mig för att driva igenom planen om en rejäl skogsutflykt trots förkylningen. Jag och Flexie masade oss upp, åt en snabb frukost och gick och hämtade bilen. Det första stället vi åkte till blev inte så lyckat. För mycket hus och folk överallt. Vid nästa stopp gick det bättre – Pavilnių regioninis parkas.

schäfer_vilnius_skogEfter att ha beundrat utsikten från toppen av en brant som enligt en skylt på litauiska hade något med murän att göra började vi promenaden nedåt. Rejäla stigar gjorde det lätt att gå.

bro_wilda_nilsson_vilniusEn gammal bro tog oss över den ganska strida ån. Här skulle jag vill ha en plåtning någon gång – och på flera andra platser jag hittade längs vägen.

skogen_vilniusUtsikten från bron var himla fin. Väl över på andra sidan fann vi ett par hus och även hästar. Ett gulligt föl kollade länge på Flexie.

skog_hund_vilniusNär vi lämnade området med husen svängde vi upp på en grusväg och så hittade vi en helt egen stig i skogen. Stigen genom skogen följde en åsrygg som ramade in området med husen med mera nedanför. Väldigt fint och underbart att äntligen vara i naturen igen.

wilda_nilsson_vilnius_skogKänns verkligen att jag är en friluftsmänniska egentligen. Alltid roligast att vara ute i naturen. Därför är jag så himla glad att vi köpt gård i Sverige så när jag kommer hem efter tiden i Vilnius så är det inte Stockholm som står på schemat utan en egen hästgård. Jag tog i vilket fall en skogsselfie.

mat_i_skogen_vilnius

När långpromenaden tog slut var det dags för lunch. Rödbetssallad från Maxima och grovt bröd. Kände mig ganska baltisk där. Det som verkligen saknas är en termos och det känns så onödigt att köpa en här som förmodligen inte är så bra när jag har en hemma. Varmt te eller kaffe är ju egentligen ett måste. Nåja både jag och hunden var både glada och trötta vid det här laget så efter ett snabbstopp på IKEA åkte vi hem. Så bra förmiddag!

Viso gero! (Hej då!)

Kommentera

