Toppar och dalar + tankar om masteruppsatsen

9 Okt

Den första kursen, Research Methods, på mitt masterprogram är avslutad. Ett tag trodde jag inte det skulle funka eftersom jag jobbar så himla mycket och dessutom lyckades bli sjuk. Hade en riktig dipp där för två veckor sen och tvivlade på det mesta. Skrev ju ett väldigt ledset inlägg då men så här efteråt är det fascinerande att kunna följa berg- och dalbanan eftersom jag nu är på en liten topp igen. Jag kämpade på riktigt rejält trots bakslagen och det betalade sig med bra betyg. Bäst i klassen faktiskt och den enda som fick 9 av 10 i betyg (Jante du kan gå och lägga dig under en sten).

Utmaningen nu är att få ihop vad jag ska skriva om i min masteruppsats. Det har varit en del svårigheter där på sistone men jag måste tro att det kommer ordna sig. Ämnet jag valde i den hetsiga Google Sheets-listan var inte idealt och mitt första försök till en omformning av det godkändes inte. Inte heller försök två som var teoretiskt sätt väldigt genomarbetat. Jag har en oerhört tuff handledare men hellre problem nu än på redovisningen i januari.

Har troligen landat i att fokus inte bara blir brand personality utan ett mycket mer avgränsat ämne (någorlunda) inom detta – e-postmarknadsföring och effekter på konverteringsgrader och andra faktorer för olika målgrupper. Känns väldigt bra med tanke på att jag är väldigt intresserad av e-handel. Att ”bara” undersöka om positiv uppfattning av brand personality påverkar försäljning positivt är ”redan gjort” så handledaren vill att jag tar det ett par steg längre och bygger en teoretisk modell som gör det möjligt att segmentera målgrupper och analysera hur olika budskap påverkar dessa målgrupper på olika sätt. Det innebär att det inte räcker att använda forskningsmetoden ”survey” utan jag måste göra ett experiment. Fast det är ju bara roligt men väldigt utmanande.

Hunden_balanserarEn bild på en glad hund från när vi var på skogsutflykt i september. Vi hittade en BMX-bana mitt i en skog. Känns sorgligt att hon inte ska med tillbaka till Vilnius nästa helg men hon kommer ha det bättre på gården ett par veckor.

Kommentera

