Att kliva på en buss mer okänd destination

8 Feb

I lördags gick jag upp tidigt och packade ryggsäcken. Planen var att åka till min favoritskog för en vandringstur. Vid Stotis (centralstationen) är det buss 74 som är rätt men när jag stod vid hållplatsen kom en annan buss. Människor verkade väldigt ivriga och trängdes för att komma ombord. Uppenbarligen verkade den här bussen ha en spännande destination som jag tänkte att jag inte kunde gå miste om.

Jag hoppade ombord och bussen rullade iväg åt hel motsatt riktning mot min egentliga plan.

image

Efter 20 minuter hamnade vi här. Mitt ute i ett industriområde söder om stadskärnan.

image

Alla kliver av och jag med. Med raska steg promenerar vi iväg i riktning mot kraftverket.

image

Men innanför parkeringen visar det sig att attraktionen ligger i den gigantiska utomhusmarknaden Gariunai Verslo Parkas.

image

Allehanda prylar fanns till försäljning. Kläder, husdjurstillbehör och massor av bildelar dominerade.

image

En bit bort fanns också en inomhusmarknad som mest av allt påminde om MBK i Bangkok. Det vill säga massor av minibutiker på liten yta.

image

Eftersom jag hade kängor på och var sugen på hike så gick jag till busshållplatsen och hoppade på en buss.

image

Som inte heller denna gång tog mig dit jag ville utan istället till ett ”charmigt” förortsområde. Jag bestämde mig för att hoppa av eftersom bussen åkte allt längre bort från centrum.

image

Sedan blev det långpromenad längs motorvägen tillbaka hem igen. Sista 3 km fick jag åtminstone i stadsparken/skogen Vingio Parkas. Men solen sken och jag fick kilometrar i kängorna. 14 stycken för att vara exakt.

Kommentera

